Verslag Gemeenteavond
1. Opening
Agnes van den Pol, voorzitter van de kerkenraad, verwelkomt iedereen: fijn dat er zoveel mensen zijn gekomen vanavond! Ds. Marissa van Meijl verzorgt de opening met onder meer een lezing uit Johannes 20, een uitnodiging om elkaar te begroeten en gebed.
2. Jaarrekeningen
Jaarrekening CvK
Luc Griffioen neemt de jaarrekening met de aanwezigen door en licht die toe. Er waren het afgelopen jaar enkele personele mutaties met financiële gevolgen, zoals de bevestiging van dominee Marissa en de verhuizing van haar gezin (een cadeau voor ons, merkt Luc op). Daarnaast was er het afscheid van ds. Nelleke Beimers en zijn er uren verschoven van Karolien Zwerver naar Dirk Jan Steenbergen. De energieprijzen lagen in 2024 gelukkig lager.Al moesten we in de Open Hof nog wel blijven stoken, in de Ark is de kachel ook een poos uit geweest en bleven de kosten beperkt. Luc vertelt dat het verwarmingssysteem zal worden aangepast, waardoor het mogelijk wordt om gedeeltes van de Ark los te verwarmen. Het plan is om op termijn ook zonnepanelen (in combinatie met een opslagcapaciteit) aan te schaffenom onze eigen stroom te kunnen gebruiken. De collectieve inkoop van energie is nu verlengd tot 2028. We blijven proberen om zo zuinig mogelijk met energie om te gaan.
Open Hof: in februari 2025 is de verkoopovereenkomst met projectontwikkelaar OVTgetekend. De overdracht bij de notaris zal uiterlijk in de zomer van 2026 plaatsvinden. Gelukkig is er voor Open Hof inmiddels een exploitant gevonden.
Groot onderhoud Ark: De kosten voor de herinrichting van de kerkzaal kunnen uit de bestemmingsreserve worden gedekt; deze kosten drukken dus niet extra op de begroting. In 2024 zijn we begonnen met de uitbreiding van de toiletten, hiervoor is afgelopen jaar vanuit de opbrengst van de Bazar geld verkregen.
De financiële administratie heeft een nieuw systeem in gebruik genomen; na een hobbelige start is het nu veel makkelijker om informatie terug te vinden. Daarnaast is de verwerking van de administratie uitbesteed, zodat de penningmeester hier minder tijd aan kwijt is.
Na de toelichting op de jaarrekening is er gelegenheid tot het stellen van vragen.
Vraag: Wat ligt er ten grondslag aan de onderhoudsvoorziening van € 336.000? Kan deze niet beter worden uitgesplitst naar de Ark en Open Hof?
Luc antwoordt dat we ons nu in een tussenfase bevinden, zowel vanwege de verbouwing in de Ark als de verkoop van Open Hof. Vóór het geld van de verkoop van Open Hof er is en de verbouwing rond is, willen we het huidige beleid niet zonder onderbouwing wijzigen. Als we twee voorzieningen opnemen, is er kans dat de opbrengst straks in de algemene reserve komt. Aan het bedrag voor de onderhoudsvoorziening ligt een meerjarenplan ten grondslag, waarbij wordt uitgegaan van terugkerende kosten over kortere en langere perioden.
De financiële ratio’s van 2024 laten zien dat er meer uitgaven dan inkomsten zijn. Belangrijk is dat de ratio’s onder een bepaalde norm blijven, willen we financieel gezond blijven. Omdat we zo’n norm overschreden bij de begroting van 2025 moesten we toen ook besluiten het contract van de jongerenwerker niet te verlengen, vertelt Luc.
Aktie kerkbalans
De toezeggingen waren aanvankelijk minder dan begroot, maar inmiddels is er € 434.000 toegezegd, wat meer is dan werd begroot. Niet genoeg om de begroting sluitend te maken, maar wel fijn. Positief is dat er vanuit het CvK gesprekken zijn gestart met jongeren over het reilen en zeilen binnen de kerk om zo de betrokkenheid te vergroten. Daarbij is gebleken dat jongeren graag op de hoogte willen zijn, maar dat onze manier van communiceren uit de tijd is. Een denktank zal hiervoor adviezen formuleren.
Vraag: Kunnen we als Open Hof is verkocht geen potje reserveren voor een jongerenwerker? Luc vertelt dat het belangrijk is om het geld straks goed te besteden ten behoeve van de gemeente. Om die keuzes naar de toekomst te kunnen maken is een nieuw beleidsplan nodig, zo vult ook de voorzitter aan. Luc licht nog toe dat bij het besluit om het contract met de jongerenwerker niet te verlengen ook meespeelde dat verlengen een vaste aanstelling betekende, wat indruiste tegen het eerder door de kerkenraad overgenomen advies uit 2022 om de formatie op te bouwen uit een vaste en een flexibele schil. Voor de toekomst kan een nieuw beleid leiden tot andere keuzes.
Vraag: Waarom duurt het tot de zomer van 2026 voor we het geld van Open Hof krijgen, terwijl de koopovereenkomst al in februari 2025 is getekend?
Omdat de koper, OVT, nog veel te regelen had boden zij meer als de overdracht bij de notaris uitgesteld werd tot uiterlijk zomer 2026. Hierover is toen een stemming geweest, waarbij een meerderheid vóór een uitgestelde, maar dus grotere verkoopopbrengst was. Ondertussen hopen we dat het dak van het hospice goed blijft en de onderhoudskosten van Open Hof beperkt zullen blijven.
Vraag: Staan er ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst?
Nee, die staan er niet in.
Jaarrekening diaconie
Wim Ridder vertelt hoe de financiële kant van de diaconie werkt: het ontvangen collectegeld wordt doorgestort naar de goede doelen. Daarnaast gaat de opbrengst van de financiële actie, enkele collectes en extra giften naar ondersteuning in Dronten en de regio. Voorbeeldendaarvan zijn de PSK-actie (ondersteunen van gezinnen die dit nodig hebben met Pasen, Startzondag en Kerst) het opvanghuis voor gezinnen in crisissituatie en de bloemen. Elk jaar wordt een collecterooster samengesteld.
Vervolgens neemt Wim de jaarrekening met de aanwezigen door. Omdat tijdens een vorige gemeentevergadering werd opgemerkt dat er veel geld op de rekening stond, is er afgelopen jaar een extra gift van in totaal 8500 euro gegaan naar enkele goede doelen. De financiële actie bracht in 2024 meer op dan begroot, en ook was er een hogere opbrengst van door te zenden collectes.
Omdat het aantal adressen voor de PSK-actie groeit (er worden momenteel ruim 90 gezinnen ondersteund) en er gedacht wordt aan het ophogen van de jaarlijkse bijdrage aan de gezinnen,blijft het van belang om geld te werven. Naar aanleiding van de oproep die in de dienst werd gedaan voor de huisvesting van twee gezinnen, vertelt Wim dat het opvanghuis hier niet voor in aanmerking komt. Woningcorporatie OFW stelt het huis beschikbaar voor gezinnen in een noodsituatie (zoals huiselijk geweld), die een binding met Dronten hebben en daarna doorstromen naar een reguliere woning in Dronten.
Vraag: Waarom wordt de collecte nog steeds 50/50 verdeeld over kerk en diaconie? Het zou fijn zijn als dit werd uitgesplitst, zodat mensen zelf de verdeling kunnen bepalen. Hier wordt aan gewerkt.
Vraag: Hadden we niet nóg meer geld kunnen uitgeven, en waarom is het overschot van € 8500 naar landelijke doelen gegaan? Wim legt uit dat het bedrag weliswaar geboekt staat als landelijke doelen, maar het betroffen ook regionale doelen en doelen in Dronten zelf. Een kleine reserve is nodig om gezinnen in Dronten met hulpvragen te kunnen ondersteunen.
Jaarrekening HR-commissie
Henk Nauta licht de jaarrekening van de Hongarije Roemenië-commissie toe. De opbrengsten zijn vooral van kerstactie en giften afkomstig. Ook kwam er € 500 binnen vanuit het overschot van de diaconie. Uitgaven: er worden jaarlijks nieuwe microkredieten uitgegeven (max. € 5000), die in principe gedurende vijf jaar weer worden terugbetaald met 2% rente. Er staan nog circa 17 microkredieten uit, voor € 48.000.. Daarnaast vraagt het gezondheidscentrum regelmatig onderhoud. Op de foto wordt de nieuwe rolstoeltoegang getoond.
Jaarrekening ZWO
Wim neemt namens penningmeester Christiaan Ebbens, die verhinderd is, de jaarrekening ZWO met de aanwezigen door. Met een resultaat van -€ 100 zijn alle opbrengsten naar de goede doelen afgedragen. De nieuwe acties (verkoop bloemenzaadjes en bloembollen) leverde geen grote opbrengsten op, maar zorgden er wel voor dat de projecten en ZWO extra onder de aandacht werden gebracht.
Vraag: Klopt het dat de collecte zending en evangelisatie € 90 euro meer heeft opgebracht dan dat er is afgedragen?
Dat klopt inderdaad, het geld van de collectebussen verklaart het verschil.
Opmerking: de bankkosten zijn met 380 euro erg hoog, kan dat niet lager?
Dit zal worden uitgezocht.
3. Samen kerk zijn
De kerkenraad heeft Jolanda van Til en Renny Post gevraagd dit onderdeel voor te bereiden, als opmaat naar het nieuwe beleidsplan. Jolanda leest een stukje voor uit het huidige beleidsplan 2021-2024 en vraagt de aanwezigen in gesprek te gaan aan de hand van een aantal vragen: Wat waren momenten gedurende het huidige beleidsplan dat je positief werd geraakt? Wat waren momenten waarop je werd gesterkt? Wat waren momenten dat je blij was? Wat waren momenten dat je bekrachtigd werd? De groepjes noteren deze opgehaalde momenten op papieren bouwstenen, die na afloop voorin de zaal worden opgehangen.
Een greep uit deze bouwstenen: “(…) door kerkdiensten, muziek, het spel van Tim en Gert op piano en orgel, meezingen van liederen, online thuis kijken, bidden met Mentimeter, ruimte voor persoonlijk gebed, meeleven bij verdrietige gebeurtenissen, de optocht van de kinderen met Palmpasen, de top2000-dienst, lezingen, dat veel mensen actief zijn in deze kerk (…).”
De voorzitter bedankt iedereen voor alle input, die zeker gelezen gaat worden in de voorbereiding van het beleidsplan.
4. Update herinrichting van De Ark
Jan ter Maaten brengt de uitgangspunten van de commissie Voor elke vogel een dak nogmaals onder de aandacht. De plannen beperken zich hierbij tot de herinrichting van de kerkzaal. Het oorspronkelijke plan was het aanpassen van het liturgisch centrum, het inpassen van een podium, een geluids- en lichtplan, de aanschaf van stoelen, het inpassen van een gedachteniswand, een warme kleurstelling, duurzaamheid, herplaatsen huidige avondmaalstafel, verbeteren van de zichtbaarheid van de pastores en de muzikanten, een tweede spreekplek en een standaard opstelling.
Aan de hand van een aantal foto’s laat Jan zien hoe het er straks uit gaat zien en vertelt hij hoe er aan bovenstaande uitgangspunten is voldaan. Duurzaam: de liturgische tafels en als het goed is ook de voorkant van het podium worden gemaakt van de oude kerkbanken.
Herplaatsing huidige avondmaalstafel: in overleg is besloten de voorkant met de tekst erop te handhaven. De verplaatsing naar een nieuwe plek aan de rechterkant van de zaal wordt wel een lastige onderneming, omdat het beton erg dun is en het risico op scheuren aanwezig is. Van het uitgangspunt ‘tweede spreekplek’ is toch afgezien: bij één spreekplek ligt de bijbel weer bij de dominee en is de opstelling voor alle diensten te gebruiken. Op het bovenaanzicht van de kerkzaal is te zien dat er bij de nooduitgang aan de linkerkant een gedachtenisplek/wand wordt gemaakt, waarbij er aan de achterkant een kastenwand komt die ruimte biedt aan de spullen die nu in de kerkzaal staan, en ook is er opslagruimte voor de kosters. De kerkbanken op het hoge gedeelte van de zaal blijven staan. Het aanzien van de regietafels wordt anders, waarbij eenheid van stijl wordt nagestreefd. Ten slotte laat Jan een filmpje zien waarop glasblazers de schaal van het nieuwe doopvont maken, in de kleuren van het raam van de kerkzaal.
Vraag: komen de doopduifjes bij de gedachteniswand te hangen?
Dat is wel het idee, ja.
De realisatieweek staat gepland van 18 tot 24 augustus. Er zijn al wat vrijwilligers die gaan helpen, maar er wordt specifiek nog gezocht naar iemand die verstand heeft van schilderwerk. Wie iemand weet of nog vragen heeft kan mailen naar het mailadres van de commissie ‘Voor elke vogel een dak’.
Vraag: waar komt de vleugel te staan?
In overleg met Tim en Ernest is besloten die op het podium te plaatsen. Voor een koor is dat niet handig, zo wordt gezegd. Hier kan nog over doorgepraat worden buiten de vergadering.
Vraag: Blijft de duif boven het doopvont op zijn plek en mag die iets lager, nu de zichtlijn naar de spreekplek niet meer in het geding is?
Dit zou moeten kunnen, meent Jan.
5. Veilige kerk
Jenneke Haagsma, samen met Remco van Kleij intern vertrouwenspersoon van de PG Dronten, vertelt dat je veilig voelen in de kerk vanzelfsprekend lijkt: gemeenteleden behandelen elkaar met respect, mensen met speciale taken en opdrachten maken geen misbruik van hun machtspositie, kinderen en jongeren kunnen ongestoord meedoen. Helaas komt het voor dat mensen zich niet veilig voelen.
De landelijke PKN adviseert kerkenraden om een veilig klimaat in de gemeente te stimuleren en een vertrouwenspersoon aan te stellen. Hun takenpakket: preventie en aanspreekpunt bij klachten; dit kan zijn op het gebied van grensoverschrijdend gedrag, maar het gaat ook om je veilig voelen in bredere zin. Het gaat daarbij niet alleen om ambtsdragers, maar om iedereen.
Als er een signaal bij één van de vertrouwenspersonen binnenkomt gaat die met de melder in gesprek. Er wordt een stappenplan gevolgd van de landelijke kerk, waarbij het gedrag wordt beëindigd en de melder wordt ondersteund in het nemen van stappen. De vertrouwenspersonen zijn hierin getraind en kunnen ook een beroep doen op landelijke ondersteuning.
Op het gebied van preventie stimuleren de vertrouwenspersonen het gesprek over de veilige kerk; dit gesprek heeft al plaatsgevonden in de kerkenraad, team Jeugd en bij het ouderenpastoraat. Belangrijk zijn het oproepen van bewustwording en het scherp houden van elkaar, ook door bijvoorbeeld niet over, maar met elkaar te praten.
Jenneke en Remco maken deel uit van het netwerk IVP-ers in Dronten. Zij zijn als interne vertrouwenspersoon onafhankelijk en maken geen deel uit van de kerkenraad. Jaarlijks doen zij verslag aan het moderamen. Op dit moment wordt er gewerkt aan aanvragen van Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG). Deze zijn per 1 juli aanstaande verplicht voor kerkelijk werkers, en ook voor vrijwilligers in de kerk. Telefoonnummers en mailadressen van de interne vertrouwenspersonen zijn hier te vinden.
6. Rondvraag, sluiting in de kerkzaal
Vraag: de overheid denkt aan de inrichting van crisispunten voor noodsituaties, waar mensen terecht kunnen voor drinkwater, het opladen van hun telefoon e.d. Kan de kerkenraad, mocht dit ook in Dronten aan de orde zijn, meedenken of wij hierin iets kunnen betekenen?
Deze vraag wordt genoteerd.
Hierna zijn er geen vragen meer. De voorzitter sluit de vergadering en nodigt de aanwezigen uit om deel te nemen aan de sluiting in de kerkzaal.