Kerst - Jezus is geboren

Liturgische schikkingen Advent en Kerst 2023
Ga mee…. toeleven naar Kerst. Dat is wat de liturgische schikking deze adventsperiode uitbeeldt. Met de schikking sluiten we aan bij de verhalen van de kindernevendienst en de lezingen in de vieringen.

De basis is een grote cirkel, een klok, als een doorkijk naar wat komen gaat. Een symbool van verwachting en eeuwigheid. Elke adventzondag verbeeldt een kwart van de cirkel de lezing van die zondag. We gaan de klok rond, als pelgrims op weg naar Kerst. Het is een uitnodiging om samen op zoek te gaan en  als pelgrims  toe te leven naar Kerst.

De paarse kaarsen in de schikking symboliseren de weken van voorbereiding en bezinning. Elke week komt er een licht bij waardoor het steeds lichter wordt. We mogen Gods aanwezigheid steeds meer ervaren totdat we met Kerst de geboorte van Jezus vieren, de komst van het Licht van de wereld.

Meditatieve tekst:
Alle dagen, alle nachten,
In het donker, in het licht,
Is het tijd om te verwachten,
Omdat God dicht bij ons is.

Kerst - Jezus is geboren

Vandaag vieren we de geboorte van Jezus. De cirkel is rond en de tijd van wachten is voorbij! Gods zoon is mens geworden!
In de cirkel hangen sterren die ons de weg wijzen naar de plek waar Jezus is geboren. De vele lichtjes en de witte bloemen laten zien dat het feest is! God ziet om naar de mensen en Zijn wereld.
De adventskaarsen zijn vervangen door de witte bolkaars, symbool van het Levenslicht.

Nu de tijd is aangebroken
van de koning in de stal,
durven mensen weer te dromen
dat de vrede komen zal.