Tweede Advent – 10 december 2023 – Maak plaats

Liturgische schikkingen Advent en Kerst 2023
Ga mee…. toeleven naar Kerst. Dat is wat de liturgische schikking deze adventsperiode uitbeeldt. Met de schikking sluiten we aan bij de verhalen van de kindernevendienst en de lezingen in de vieringen.

De basis is een grote cirkel, een klok, als een doorkijk naar wat komen gaat. Een symbool van verwachting en eeuwigheid. Elke adventzondag verbeeldt een kwart van de cirkel de lezing van die zondag. We gaan de klok rond, als pelgrims op weg naar Kerst. Het is een uitnodiging om samen op zoek te gaan en  als pelgrims  toe te leven naar Kerst.

De paarse kaarsen in de schikking symboliseren de weken van voorbereiding en bezinning. Elke week komt er een licht bij waardoor het steeds lichter wordt. We mogen Gods aanwezigheid steeds meer ervaren totdat we met Kerst de geboorte van Jezus vieren, de komst van het Licht van de wereld.

Meditatieve tekst:
Alle dagen, alle nachten,
In het donker, in het licht,
Is het tijd om te verwachten,
Omdat God dicht bij ons is.

Tweede Advent – 10 december 2023 – Maak plaats

We zijn als pelgrims onderweg naar een hoopgevende toekomst. In het eerste kwartier zagen we de dorheid van de woestijn, nu breekt in het tweede kwartier het groen door. Het groen van de taxus en hedera is een verwijzing naar een groene weg. Een weg die loopt naar de komst van Jezus en een hoopvolle toekomst.
De roos van Jericho verbeeldt nieuw leven dat nu nog verborgen is.
De tweede paarse adventskaars wordt aangestoken. Door het licht van de kaars ontdekken we dat Gods licht steeds zichtbaarder wordt in de wereld.

Bij het water klinken woorden
van de stem in de woestijn.
Zo laat God de mensen horen:
‘Ik zal altijd bij je zijn.’

J. Hemrica