Een impressie vanuit de catechisatie groepen

Impressie 1

Met een aantal tieners deden we een ieniemienie klein stukje bibliodrama over kerst. Aan het einde van de catechisatie avond gingen ze kerststalletjes maken wat ze vol enthousiasme deden, er belandde eerst zelfs een poppetje op het dak.
Daarna stelden we hen de vraag welk figuurtje hen het meeste aansprak en dat mochten ze pakken: wie of wat zouden ze wel willen zijn?  Dieren waren favoriet en op de vraag ‘waarom?’ kwamen mooie reacties: ‘lekker warm in de stal’; ‘fijn dicht bij Jezus’; ‘een schaap want dan kan ik met de wol kleertjes voor het kindje maken’; of ‘een wijze want die mocht op bezoek komen’.

Impressie 2

Altijd dat kruis
Met de jongelui behandelen ds. Oosterboek en ondergetekende in onze catechisatiegroep de twaalf artikelen van het geloof. Woensdagavond 13 december was het 4e  artikel aan de orde: Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd gestorven en begraven, nedergedaald ter helle.

Midden in de Adventstijd praten over Goede Vrijdag, past dat wel? In mijn jonge jaren, toen de kerstnachtdienst in opkomst kwam en mede vanwege de sfeer volle kerken trok durfde een dominee het aan om over Goede Vrijdag te preken. Met als thema ‘het Kind in de kribbe is Dezelfde als de Man aan het kruis’.
Zo hebben we samen over de betekenis van het kruis gesproken. Jezus kwam op aarde om het lijden te dragen en onze schuld op Zich te nemen. Want God is liefde, maar Hij is niet lief. Het kwaad dient gestraft te worden. 
De Engelsen hebben twee woorden voor genade. Grace, je krijgt niet wat je wel verdient, namelijk straf voor de zonde. En Mercy, je krijgt wel wat je niet verdient, namelijk het eeuwige leven.
Bij de Doop en bij het Avondmaal komt de betekenis van Jezus dood voor ons zichtbaar naar voren. We stonden stil bij de prachtige verwording daarvan in de klassieke formulieren die we daarvoor als kerken hebben.
De jongelui mochten nadenken over de stelling ‘de dood hoort bij het leven’. Toegelicht is waarom een begraafplaats ook wel ‘dodenakker’ genoemd wordt.
Kort hebben we stil gestaan bij wat we ons voorstellen bij de hel. Een aspect waar we in de kerk wat verlegen mee zijn, maar waar hoogleraar Arnold Huygen een lezenswaardige essay over geschreven heeft.
Paulus kwam in Athene wel in gesprek met de mensen over de ‘onbekende God’, maar weinigen gingen geloven (Hand. 17:16-34). Daarom kiest hij voor niets anders dan ‘Jezus Christus en Die gekruisigd’ (1 Cor. 2:2).  Zo is het goed om ook in de Adventstijd stil te staan bij het kruis.

J. Hemrica